Ledig dag med sol och träning– och GI-vecka…

I måndags när jag var ledig var det höst. Idag kunde jag nästan inte tro att det faktiskt var solen som lyste upp sovrummet i morse. Den har dessutom stannat hela dagen och vi har varit ute så mycket idag. I förmiddags tog vi oss till Gullbrannagården och den fina lekplatsen som finns där.

Lilla W cyklade hela vägen (långt för en ovan cyklist) dit med glädje. Hemvägen var inte lika kul, för då hade hon ont i benen och var ledsen hela vägen hem. Vi får nog cykla oftare, helt enkelt.

DSC02936DSC02938

Det kändes lite kyligt i luften trots att solen var framme, när vi skulle dit. Väl framme var lekplatsen som en kokande gryta. Så varmt! Jag ångrade verkligen att jag inte hade med mig en massa dricka.

DSC02941DSC02943DSC02945

“Kompisgungan är verkligen uppskattad av både stora och små. Jag själv hade lätt kunnat tänka mig att ligga och sola en timme i den. Idag sjöng vi “Björnen sover” och lilla L ville gärna vara björnen, som inte ville vakna…

DSC02948

Ibland ser de nästan ut att trivas i varandras sällskap. Korta stunder är bäst! Ler

Efter en massa avslappnande timmar i solen var det ikväll dags för att slänga på löparskorna. Jag har tränat varierat sista dagarna. Löpning i söndags, SatsCorePulse (nytt pass för mig – så himla kul och tufft pass! Kolla gärna länken!) i måndags, Bodypump igår och så löpning idag.

På grund av mitt otroliga sockersug och insikten om att jag nog dragit på mig lite konstigheter på magen (en vääldigt mjuk mage) bestämde jag mig för att dra ner ordentligt på kolhydrater från och med i måndags. Jag har inte ätit bröd, pasta, potatis, ris eller någon sådan form av kolhydrater. Istället har jag försökt öka på proteinintaget. Ett och annat ägg har fått följa med till jobbet i veckan. Jag känner mig faktiskt redan mer stabil när det gäller hunger och sötsug, men jag vet att det inte är riktigt bra att skippa kolhydrater när man tränar så mycket som jag ändå gör just nu. Jag måste få i mig kolhydrater innan och/eller efter träning för att inte bryta ner musklerna istället. Eller?!

DSC02951DSC02950

Ganska slut efter sju och en halv km. löpning. Löpning i shorts och linne för första gången i år. Inte speciellt varmt nu ikväll, men det räckte för att kännas FÖR varmt…

Jobb i helgen och två dagars vila från träning. Jag hoppas hinna med löpning på söndag igen. Hoppas ni får en härlig helg! Efter helgen har jag bara tre dagar kvar tills semester!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Amanda Björk
    Jul 14, 2012 @ 19:09:56

    Hej Viveca!

    Det är just nu väldigt trendigt att dra bort kolhydrater men för dig som tränar tycker jag inte att du ska dra bort allt. Istället bör du fokusera på att äta rätt sorts kolhydrater som ger en långsam blodsockerhöjning. Ät quinoa, matvete eller bulgur istället för t.ex. pasta och ris. Om du vill äta smörgås på morgonen så sikta in dig på ett bröd med så mycket hela korn som möjligt och välj bort allt vitt bröd. Däremot tycker jag att du kan utesluta rent socker som godis, glass, kakor eller söta drycker. Helt enkelt: ät rätt sorts kolhydrater och inte för stora mängder.

    Det som kan vara ”lite sämre” med fiberrika kolhydrater är att de inte funkar lika bra till snabb energi vid träning, varken vid uppladdning eller återhämtning. När man tränar exempelvis löpning, styrka eller spinning så använder sig kroppen kolhydrater som energi och när man går, sitter eller gör lågintensiva övningar så använder man fettet. Att många klarar av att gå på en kolhydratslåg diet är oftast för att de inte rör sig mer än att de tar promenader.

    Men vad jag förstår så springer du en hel del och tränar även body pump som kräver mycket energi. Vill du kunna prestera bra och orka träna så rekommenderar jag att du äter kolhydrater varje dag. När du tränar får du ett mycket högre energibehov och om du inte äter tillräckligt så kommer du inte kunna bygga upp muskler. Då kommer du istället bryta ner din kropp och den kommer använda den energi som du får i dig endast till kroppens nödvändiga funktioner. Det mår verkligen inte kroppen bra av. Och minskar du kaloriintag för att få bort det mjuka på magen så träna mer mage istället och ät! Då kommer du istället bygga muskler! Mat är superviktigt – särskilt om man tränar. Vill du få en vältränad kropp med muskler så var noga med att äta både innan och efter.

    Man ska äta inom 20 minuter efter avslutat pass och försöka äta 80 g kolhydrater och 20 g protein. Det bästa proteinet för musklerna är mjölkprotein och kolhydraterna ska vara lätta att ta upp så de får gärna vara lite sockerrika. Banan är ett utmärkt livsmedel!

    Lycka till! Hoppas du får mer energi när du tränar! Trevlig sommar!

    Svara

    • fedupnurse
      Jul 15, 2012 @ 09:38:54

      Hej och tack för din kommentar Amanda! Jag ska verkligen ta till mig av dina råd men det är ändå svårt att lägga upp en bra matstrategi :). Jag mår bättre av att skippa pasta och potatis, men känner att jag inte har orkat springa så bra som förut. Har dock hört att det tar lite tid för kroppen att ställa om och att jag inte borde ge upp och ge efter än. Vill tillägga att jag inte kör någon riktig diet och utesluter alla kolhydrater. Unnar mig sött och gott på helgerna tex. Ang att slimma kroppen för att få mer synliga muskler: det går ju inte att punktförbränna fett så att bara träna mer mage hjälper ju inte för att få synliga muskler. Egentligen är jag mest irriterad över min uppblåsta mage som verkar reagera så fort jag äter en större måltid. Mindre kolhydrater som bröd och pasta har faktiskt hjälpt men egentligen vet jag inte vad det beror på… Tar tacksamt emot fler tips! Kram Viveca

      Svara

Kommentera

