Är man lat om man gärna undviker tråkiga konsekvenser?

DSC00907Jag tänker så här:

  • Om man har dubbla påsar i slasken under vasken, slipper man gång på gång ta upp den illaluktande behållaren och rengöra den. En enkel påse går för det mesta sönder och gammal mat läcker igenom.
  • Om man har en dåligt gjord förpackning, tex. en vällingförpackning, som är svår att försluta, är det enkelt att stoppa ner den i en annan påse. Då slipper man ha vällingpulver i hela skafferiet. Ett annan exempel är en öppnad förpackning kex eller annat, som smular. Bra och dåligt exempel finns att skåda på bilden! ——————>
  • Att ta en extra sekund på sig för att skruva fast lock på förpackningar som tex. sköljmedelsförpackningar, eller barnmatsburkar (dessa är ju iof lite speciella att skruva fast) lönar sig också i längden, enligt mig. Det är ju lätt hänt att man tar tag i själva locket när man lyfter förpackningen och om den då inte är fastsatt ordentligt… Ja, då blir det en tråkig konsekvens att åtgärda. Den tråkiga konsekvensen tar ofta mycket längre tid att åtgärda än förarbetet.

Är jag egentligen lat, som väljer att slippa tråkigt efterarbete? Finns det fler, som tänker som jag? Hemma hos oss verkar jag i alla fall vara den enda.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Vivvi
    Jun 16, 2011 @ 11:31:09

    Kan inte låta bli att skratta för hemma hos oss är det precis tvärtom. Jag är superdålig på allt sånt där och det händer hela tiden att det blir välling eller makaroner som far ut över golvet eller i skafferiet och den där soppåsen läcker typ jämt så man får skura hinken. Tycker du egentligen är smart som gör det där lilla extra för man blir ju bara förbannad på sig själv när man hela tiden klantar sig för att man slarvat från början och varit lat. Så egentligen är det ju jag som är lat för att jag inte orkar göra det där lilla extra för att bespara mig framtida irritationsmoment 🙂

    Kram
    /Vivvi

    Svara

  2. Pia
    Jun 16, 2011 @ 12:50:39

    Jag får nog också instämma med föregående talare. Här är det också tvärtom, jag slarvig – Johan noga… O förresten, tömma sopor? Vad är det? Det har jag inte gjort många gånger =) Inte dammat heller för den delen…
    Kram!
    Undra i vilket skick vi får hem grabbarna ikväll?!!

    Svara

  3. Viveca
    Jun 16, 2011 @ 17:47:40

    Ja, att tömma sopor INNAN det liksom rinner över och blir kladdigt i skåpet under vasken är ju ytterligare en grej man kan göra för att förebygga merjobb… Det jag egentligen irriterar mig över då och då (läs typ 100 gånger per dag!!!) är att jag alltid är den som får åtgärda konsekvenserna, som jag själv inte orsakat. Att damma eller göra annat hushållsarbete är en helt annan diskussion egentligen. Det är liksom helt ok att vara slarvig om man själv tar hand om konsekvenserna av det… Typ!

    Är också lite nyfiken på vilket skick mannen kommer vara i ikväll. Han ska ju jobba imorgon iof!

    Kramar!

    Svara

Kommentera

