Hur orkar alla duktiga mammor?

Få två små i ordning plus mig själv inför lämning på förskola av den äldsta. Undan med frukostdisk. Lilla L vaknar mycket tidigare än beräknat ur sin förmiddagssömn och jag fortsätter med måsten med henne vid min sida. Dammsuger hela huset och torkar de viktigaste golvytorna. När lilla L:s fötter är svarta vet man att det är dags. Säger till vovven ett antal gånger att flytta sig från smultronplantorna. Varför hon gräver en grop och lägger sig där vet nog inte ens hon själv! Blötlägger och tvättar överdraget till soffan, som vovven blodat (heter det så?) ner. Nej, tikar är inte att föredra framför hanhundar vissa tider på året! Slänger ihop en makaronipudding i god tid till kvällen, eftersom jag ska iväg och styrketräna och komma igång med den där biten… Att ha en livlig och nyfiken 9-månaders är verkligen en prövning. Ena sekunden vet jag var jag har henne och nästa sekund är hon i blomkrukan eller i vovvens matskål. Att få andra grejer gjorda än att bara passa henne är verkligen stressande. Jag vet att många mammor gör en massa saker, säkert mer än vad jag har gjort idag, men hur orkar man vara så duktig varje dag? Nu är jag helt slut och passar på att vila lite (lilla L sover) innan det är dags att gå och hämta lilla W.

Hoppas ni njuter av solen. Det hoppas jag att jag hinner nu i eftermiddag!

image

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Vivvi
    Maj 11, 2011 @ 12:42:22

    Tycker du verkar fått jättemycket gjort! Tror man kanske måste släppa lite på kraven när man har småbarn. Att ha lite dammråttor i hörnen och strunta i lite fläckar här och där. Och faktiskt unna sig att njuta av att vara hemma med en liten. Och framförallt: MAN MÅSTE INTE VARA SUPERMAMMAN! Man har rätt att vara trött, man har rätt att lämna över när mannen kommer hem för det är faktiskt ett heltidsjobb att ta hand om en bebis och att sköta hem och hushåll får man ju göra utöver det. Vet dock att det är svårt för jag är likadan själv men har börjat unna mig att strunta i om det är lite stökigt eller att man inte orkar laga mat en dag och köper med färdigt hem. Viktigare att umgås tillsammans…

    Kram
    /Vivvi

    Svara

  2. Cathrine
    Maj 11, 2011 @ 13:03:24

    Wow vännen, styrketräning. Vem var den lyckliga som fick med dig på det? SATS kanske? Får följa med mig någon dag. Stor kram

    Svara

  3. Viveca
    Maj 11, 2011 @ 13:39:45

    Vivvi: Jo, just idag fick jag mycket gjort. Känns bra efteråt men det är sällan jag orkar ta tag i så mycket på dagarna 🙂

    Cathrine: Ja, visst är det ”wow”!!! Madeleine bokade in mig så nu finns det ingen återvändo 🙂 Hoppas vi kan träna tillsammans framöver!
    Kram!

    Svara

  4. Johanna
    Maj 11, 2011 @ 16:33:38

    Det låter som du får gjort jättemycket fast du har dina busfrön att hålla reda på. Kram

    Svara

Kommentera

